![]() |
Arbetsplan - fritidshemmet Diamanten
Mål 1
FRITIDSHEMMETS VERKSAMHET ÄR UTFORMAD SÅ ATT VERKSAMHETEN KOMPLETTERAR SKOLAN INNEHÅLLSMÄSSIGT OCH ATT BARNEN ERBJUDS EN MENINGSFULL FRITID OCH STÖD I UTVECKLINGEN.
Metod
- Tid för gemensam planering med fritidshemmets personal.
- Långsiktig planering så att variationerna framgår med flera val/dag.
- Använda all planeringstid effektivt.
- Fokusera på hela uppdraget (meningsfull, stimulerande och utvecklande fritid, komplettera skolan tids- och innehållsmässigt samt förena omsorg och pedagogik som stödjer barnets fysiska, intellektuella, sociala och emotionella utveckling.)
Mål 2
PERSONALEN I FRITIDSHEMMET ARBETAR UTIFRÅN DE NATIONELLA MÅLEN.
PERSONALEN I FRITIDSHEMMET ARBETAR UTIFRÅN DE NATIONELLA MÅLEN.
Metod
Mål 3
PERSONALEN I FRITIDSHEMMET FÅR BRA KOMPETENSUTVECKLING.
- Punkten "pedagogisk diskussion" finns på dagordningen på möten.
- Rektor gör verksamhetsbesök på fritidshemmet.
- Rektor är med på planeringsträffar.
Mål 3
PERSONALEN I FRITIDSHEMMET FÅR BRA KOMPETENSUTVECKLING.
Metod
- Kompetensutvecklingsplan upprättas för fritidshemspersonal som grupp.
- Kompetensutvecklingsplan upprättas individuellt.
Mål 4
FRITIDSHEMMETS VERKSAMHET PLANERAS, FÖLJS UPP OCH UTVÄRDERAS . RESULTATEN TAS TILLVARA OCH OMSÄTTS I ÅTGÄRDER FÖR ATT NÅ DE NATIONELLA MÅLEN.
Metod
Mål 5
FRITIDSHEMMETS VERKSAMHET ÄR FORMAD UTIFRÅN BARNENS ÅLDER, MOGNAD, BEHOV OCH INTRESSEN.
- Årlig enkät till elever som analyseras och mynnar ut i åtgärder.
- Arbetsplanen följs upp årligen.
- Utvärdering ska utmynna i ändrade metoder eller strategier vid behov.
FRITIDSHEMMETS VERKSAMHET ÄR FORMAD UTIFRÅN BARNENS ÅLDER, MOGNAD, BEHOV OCH INTRESSEN.
Metod
Mål 6
DET FINNS TILLRÄCKLIGA SAMARBETSFORMER MELLAN FRITIDSHEMMEN, FÖRSKOLEKLASS OCH GRUNDSKOLA.
- Långsiktig planering.
- Utökat elevinflytande genom att lyssna av intresse och behov inför planeringar.
- Ta tillvara resultat från skolans enkätundersökningar och uppföljning/utvärdering av verksamhet som utförts.
DET FINNS TILLRÄCKLIGA SAMARBETSFORMER MELLAN FRITIDSHEMMEN, FÖRSKOLEKLASS OCH GRUNDSKOLA.
Metod
Mål 7
FRITIDSHEMMET INFORMERAR OM VERKSAMHETEN OCH REDOVISAR HUR DET TER SIG FÖR BARNEN I VERKSAMHETEN.
- Schemalägga gemensam tid för elevvård och planering.
- Gemensamma föräldramöten, utvecklingssamtal och elevvårdande möten.
- Det finns rutiner för hur barnen kan gå mellan olika aktiviteter.
FRITIDSHEMMET INFORMERAR OM VERKSAMHETEN OCH REDOVISAR HUR DET TER SIG FÖR BARNEN I VERKSAMHETEN.
Metod
FRITIDSHEMMET HAR EN UPPRÄTTAD PLAN MOT KRÄNKANDE BEHANDLING SOM UPPFYLLER FÖRFATTNINGARNAS KRAV.
- Veckoplaneringen för fritidshemmet delges föräldrarna via hemsidan.
- Veckoutvärdering
FRITIDSHEMMET HAR EN UPPRÄTTAD PLAN MOT KRÄNKANDE BEHANDLING SOM UPPFYLLER FÖRFATTNINGARNAS KRAV.
Metod
Personal 18/19
Ewa Edman, Fritidspedagog
Albert Berg, Fritidspdagog
Johanna Andersson, Fritidspedagog
Jonas Bäckström, Fritidspedagogsassistent
- Årlig plan mot kränkande behandling ska upprättas varje höst.
- Planen bygger på enkät/intervjuer till barnen om trivsel och trygghet såväl psykisk som fysisk.
Ewa Edman, Fritidspedagog
Albert Berg, Fritidspdagog
Johanna Andersson, Fritidspedagog
Jonas Bäckström, Fritidspedagogsassistent