Arbetsplan - fritidshemmet Diamanten


Mål 1

FRITIDSHEMMETS VERKSAMHET ÄR UTFORMAD SÅ ATT VERKSAMHETEN KOMPLETTERAR SKOLAN INNEHÅLLSMÄSSIGT OCH ATT BARNEN ERBJUDS EN MENINGSFULL FRITID OCH STÖD I UTVECKLINGEN.

Metod
  • Tid för gemensam planering med fritidshemmets personal.
  • Långsiktig planering så att variationerna framgår med flera val/dag.
  • Använda all planeringstid effektivt.
  • Fokusera på hela uppdraget (meningsfull, stimulerande och utvecklande fritid, komplettera skolan tids- och innehållsmässigt samt förena omsorg och pedagogik som stödjer barnets fysiska, intellektuella, sociala och emotionella utveckling.)

Mål 2

PERSONALEN I FRITIDSHEMMET ARBETAR UTIFRÅN DE NATIONELLA MÅLEN.

Metod
  • Punkten "pedagogisk diskussion" finns på dagordningen på möten.
  • Rektor gör verksamhetsbesök på fritidshemmet.
  • Rektor är med på planeringsträffar.


Mål 3

PERSONALEN I FRITIDSHEMMET FÅR BRA KOMPETENSUTVECKLING.

Metod
  • Kompetensutvecklingsplan upprättas för fritidshemspersonal som grupp.
  • Kompetensutvecklingsplan upprättas individuellt.


Mål 4

FRITIDSHEMMETS VERKSAMHET PLANERAS, FÖLJS UPP OCH UTVÄRDERAS . RESULTATEN TAS TILLVARA OCH OMSÄTTS I ÅTGÄRDER FÖR ATT NÅ DE NATIONELLA MÅLEN.

Metod
  • Årlig enkät till elever som analyseras och mynnar ut i åtgärder.
  • Arbetsplanen följs upp årligen.
  • Utvärdering ska utmynna i ändrade metoder eller strategier vid behov.

Mål 5

FRITIDSHEMMETS VERKSAMHET ÄR FORMAD UTIFRÅN BARNENS ÅLDER, MOGNAD, BEHOV OCH INTRESSEN.

Metod
  • Långsiktig planering.
  • Utökat elevinflytande genom att lyssna av intresse och behov inför planeringar.
  • Ta tillvara resultat från skolans enkätundersökningar och uppföljning/utvärdering av verksamhet som utförts.

Mål 6

DET FINNS TILLRÄCKLIGA SAMARBETSFORMER MELLAN FRITIDSHEMMEN, FÖRSKOLEKLASS OCH GRUNDSKOLA.

Metod
  • Schemalägga gemensam tid för elevvård och planering.
  • Gemensamma föräldramöten, utvecklingssamtal och elevvårdande möten.
  • Det finns rutiner för hur barnen kan gå mellan olika aktiviteter.

Mål 7

FRITIDSHEMMET INFORMERAR OM VERKSAMHETEN OCH REDOVISAR HUR DET TER SIG FÖR BARNEN I VERKSAMHETEN.

Metod
  • Veckoplaneringen för fritidshemmet delges föräldrarna via hemsidan.
  • Veckoutvärdering
Mål 8

FRITIDSHEMMET HAR EN UPPRÄTTAD PLAN MOT KRÄNKANDE BEHANDLING SOM UPPFYLLER FÖRFATTNINGARNAS KRAV.

Metod
  • Årlig plan mot kränkande behandling ska upprättas varje höst.
  • Planen bygger på enkät/intervjuer till barnen om trivsel och trygghet såväl psykisk som fysisk. 


Personal 18/19

Ewa Edman, Fritidspedagog
Albert Berg, Fritidspdagog
Johanna Andersson, Fritidspedagog
Jonas Bäckström, Fritidspedagogsassistent